Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na lovu po kterém rodina hladověla

Není lov jako lov. Lovit se má pro zajištění obživy, nikoliv z kratochvíle. a možná proto můj jediný lov nebyl moc úspěšným. 

Stalo se to v době, kdy jsem objevil kouzlo četby. A jednou jsem zas v domácí knihovně hledal knížku, která by mne trošku vtáhla k dobrodružství. Nic tam nebylo co by mne lákalo. „Synku po čem tu pátráš?“ načapala mne mamina. „Víš mami, jsem smutnej jak jsem už dlouho neviděl Vinettoua a chtěl jsem se zas trošku zabavit něčím napínavým a z divokýho západu třeba,“ já na to. „Vydrž do zítra a uvidíš,“ byla mamina trošku tajemná. Bože, jak se ten čas vlekl. Ale dovlekl se a fotr s maminou přijeli z práce. Mamina ruce za zády a:“Z který ruky?“ „Z levý.“ Jo, bomba, trefil jsem se. Páni, zpoza zad maminy se vynořila knížka. Zane Grey, Na lovu šelem. Ani si nevzpomínám, jestli jsem poděkoval. A už jsem hltal a už jsem se přesunul do Skalistejch hor. Páni, ti chlapi tam ve Skalistejch horách lovili černý pumy a spali pod širákem. Pro mne tehdá úchvatný čtení. Hltám, hltám a blížil se podvečer. Do pokoje nakoukl fotr a povídá tajemně: „Připrav se, za chvilku se sbalíme a vyrazíme na šoulačku.“ Co to zas bude, napadlo mne a už jsem se nesoustředil na čtení, nýbrž na fotrovo nejasný sdělení. Knížka putovala na polici a já šup do venkovního voblečení. A jdu hledat fotra. Měl jsem jej hned. Byl v dílně a zrovínka promazával naši vzduchovku. „Tak nazdar, právě včas synu,“ přivítal mě a voblík si dlouhej mantl „Montgomerák“, jak se tomu kabátu říkalo. To prej na památku generála Montgomeryho, kterej v takovým kabátě prošel vítězně druhou světovou. Vzduchovka putovala pod kabát a fotr zavele:“Bereme to přes zahradu a polem směrem k Lukovský zmoli.“ Tam určitě našouláme tak kulový, pomyslel jsem si a byl jsem zticha. Věřil jsem svýmu fotrovi, starýmu pytlákovi. Vono, abych uvedl věci na pravou míru. Fotr byl po druhý světový tak akorát mladej a byl vyučenej ve Zbrojovce Brno. A po válce, jak mi často vyprávěl, bylo k nalezení plno zbraní a střeliva a vopuštěný auta a vůbec rozličná válečná technika. Dokážete si domyslet, že i fotr něco z toho „znárodnil“, jak sám říkal. A taky měl blízko k lesu. Náš příbuznej za císaře pána byl vyhlášenej pytlák, tak z něj udělali hajnýho. A von byl zas hajnej naplno tak, až byl zastřelenej v lese zvaným U douglasek. A tam má pomník. Zkrátka, máme les v krvi. Když se fotr po válce vyzbrojil, šel na to „od lesa“, jak se říkává. Napřed chodil pomáhat nadlesnímu i hajnýmu s pracema v lese a hezky si omrknul terén. A občas vzal pan nadlesní fotrra na šoulačku, nebo na číhanou a sblížili se. To by nebylo tak zlý, ale fotr byl člen Sokola a plnej síly. A paní hajná zas byla půvab sám a vo moc mladší, než hajnej. A tak se nakonec sblížili fotr s nadlesním a taky fotr s paní hajnou. Nebylo pro mne jednoduchý to pochopit, když mně to vyprávěl starší kamarád, kterej znal tu historku vod svýho fotra, lesního dělníka. Ašak tenkrát, když jsme kráčeli na šoulačku, nic jsem ještě netušil. Kráčeli jsme polem za zahradama a když jsme se dostali do otevřený krajiny, fotr se zastavil a povídá:“Plán na dnešní večer. Jdeme do zmoly a tam budeme šoulat na bažanty. Za chvíli se vyjasní a měsíc prosvítí oblohu. A to je nejlepší čas na lov bažanta. Listí je už skoro všechno na zemi a bažanti jsou hezky vykrmení na zimu. Sedí ve větvích a spí. Když trefíme spícího bažanta šikovně, lekne se spadne dolů. A tam se já postarám o jeho osud.“ Bažanti sice ani zdaleka nebyli jako pumy, ale i tak se mi tajil dech. „Rekapituluju,“ pravil fotr, „bedlivě sledujeme větve stromů proti obloze a kdo uvidí bažanta zlehounka pískne. Já ho sundám dobře mířenou ranou. A když se to nepodaří, podáš mi střelivo, abych znovu nabil a opakoval pokus.“ A po těch slovech mně fotr podal krabičku s kuželíkovými náboji značky Diabollo. A zas jsme šli. Za chvilku bylo cíle dosaženo. Opravdu se vyklubal měsíc a my jsme sestoupili dolů do toho malého kaňonu. Rostly tam převážně akáty a břízy a něco smrků. A dole samej černej bez a kopřivy. Šli jsme a pomalu se k nám nasouval podzimní mlžnej opar. Večer se přesouval do noci. Nebejt tam fotr, tak jsem už dávno zdrhal, jaký zvuky se kolem nás rojily. S fotrem sem byl hrdina. Šoulali jsme dále a nořili jsme se do přítmí zmoly. Koukali jsme hahoru a fakticky, fotr měl zas pravdu.Proti obloze se rýsovaly větve a najednou na jedný větvi se objevila temná koule, který čouhalo na jednu stranu peří ocasu. Oba jsme zkameněli, fotr namířil a ...pšššt, zazněl zvuk vystřelený diabolky. A koule bažanta dál seděla na větvi a spokojeně spala. Byl jsem připravenej k dodávce střeliva. A abych byl vopravdu připravenej, držel jsem diabolku mezi předníma zubama. A to byla chyba. Jak fotrnetrefil a nastalo vzrušení toho okamžiku, tak povolil stisk mejch zubů. Diabolka sklouzla do krku s hlavou v záklonu. Dodneška si pamatuju ten pocit, jak olověnej náboj klouže mým krkem dále dolů do hltanu až do žaludku. „Tak co se děje, kde je střelivo,“ procedil fotr skrz zuby. „Polknul jsem ji,“ já na to popravdě. Tehdá jsem nic nezapíral. Bylo po lovu. „Ty nemehlo, vždyť je to olovo a to je jedovatý. Jdeme domů,“ zavelel fotr. A jak to dopadlo? Na zvěřině jsme si nepochutnali, jak jste zajisté pochopili. A na druhý den ráno fotr šeptal mamině, aby našla ten starej nočník, to abychom mohli prohledávat výtvory trávicího traktu druhorozenýho, to jako moje, a přesvědčit se, že olověný střelivo opustilo mý tělo. Opustilo. A mamina měla zas navrch. Dodnes mne to mrzí. A taky vím, že na lov je potřeba vyrazit pořádně připravenej. Tak, jako byli připraveni chlapi v knížce Zane Greye „Na lovu šelem.“

Autor: Miloš Korotvička | čtvrtek 27.6.2019 0:02 | karma článku: 8,95 | přečteno: 164x
  • Další články autora

Miloš Korotvička

Je bobr opravdu ohroženým druhem?

Bobr. Fenomén všech dob. A rozcapenej bobr, jak psal klasik, ten je samej půvab. Tento druh bobra je na vymření. Co Vy na to, nebylo by dobře zachránit bobra? Určitě by to stálo za to.

13.1.2021 v 22:40 | Karma: 21,43 | Přečteno: 543x | Diskuse| Osobní

Miloš Korotvička

Virus, vláda a občan o vánočních svátcích – příběh nikoli pohádkový

Co jste to za národ, napsal prý kdosi z Anglie. Uviděl náš národ na uzavřených sjezdovkách. Zřejmě se vyděsil. Je to slaboch. My, potomci Praotce Čecha, jsme silní a nic nás neohrozí. Nebo jsme stupidně bezohlední a hloupí?

3.1.2021 v 23:35 | Karma: 15,22 | Přečteno: 467x | Diskuse| Osobní

Miloš Korotvička

Jistoty

Jistota? Co to je? Nejistota? Tu známe. V nejistotě přežíváme už hezkou dobu. A ještě budeme. Protože jsme neschopní a pokrytečtí.

26.11.2020 v 20:03 | Karma: 8,94 | Přečteno: 344x | Diskuse| Společnost

Miloš Korotvička

Čínský lid zas slavně zvítězil a roste – opravný článek oslavný

Rostoucí ekonomika Východu si zaslouží obdiv. Učme se a nevytahujme samé negativizmy. Buďme trpěliví. I naše ekonomika jednou poroste. My starší u toho zřejmě nebudeme.

20.10.2020 v 20:49 | Karma: 14,98 | Přečteno: 451x | Diskuse| Společnost

Miloš Korotvička

Číňan hlásí růst ekonomiky

Zatleskejte mu. Obdivujte jej. Buďte rádi. Zas roste, "chudáček." Jak u nás nazveme toho, kdo usmrtí jenom jednoho člověka? A jak nazveme ty, kteří se zasloužili o smrt milionů lidí? Není co dodat.

19.10.2020 v 21:14 | Karma: 12,60 | Přečteno: 258x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  14:05

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 130
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 551x
Jsem již obstarožní a mírně uvadající realista. Když potkám lidi se srdcem a rozumem, jsem potěšen. MK

Seznam rubrik